MRO
Vårmöte
2001-05-05

Åter till biblioteket innehållsförteckning? Klicka i bilden ovan!

  Protokoll fört vid MROs vårmöte 2001-05-05

MRO  Mötesprotokoll
Museibanornas Riksorganisation 2001-05-06

Protokoll fört vid MROs vårmöte 2001-05-05 i "Djurgårdslinjens" lokaler vid Alkärret, Stockholm

Inledningsvis berättade Stockhoms Spårvägars marknadschef Thomas Lange lite om "Djurgårdslinjens" organisation och tillkomst.

1: Mötets öppnande
MRO VL, Dick Bäcklund, hälsade de närvarande välkomna till mötet varefter deltagarna kortfattat presenterade sig (se deltagarförteckning). Därefter öppnades mötet.

2: Mötets behöriga utlysande
Mötesdeltagarna fastställde att mötet blivit behörigen utlyst.

3: Fastställande av dagordning
De närvarande fastställde dagordningen med tilläggen punkt 6 d "information om hemsidan" (juridisk konsult Sten Erson-Wester föredragande), samt 8 "a" och "b" innebärande "nästa möte" respektive "information från valberedningen" (Johan Vinberg föredragande i det sistnämnda).

4: Val av mötesordförande samt av justeringsmän
Till mötesordförande valdes SS ABs ordförande Åke Strid samt till justeringsmän Johan Vinberg och Thomas Lange. Dessutom utsågs Lars Granström till tf mötessekreterare.

5: Genomgång av föregående mötes protokoll
Detta distribuerades till de närvarande för genomläsning varefter de godkände detta utan anmärkningar.

6a; "Rapporter från FEDECRAIL":
Skriftlig rapport från Sven Fredén, som företrätt MRO vid FEDECRAILs senaste möte i Turino, delades ut och lästes upp. I denna betonades särskilt att vi måste bevaka det lagstiftningsarbete som blir följden i bl a Sverige tack vare kommande direktiv inom EU om (järnvägs)trafiksäkerhet. Vi måste kunna påtala varför museibanorna behöver undantag från "fyrkantiga regler" utan att säkerheten blir lidande. MRO bör identifiera handläggare på departementen för att kunna "uppvakta" dessa.

Påpekades också i detta sammanhang att det även är nödvändigt att göra detta med hänsyn till att kunna säkra framtida ekonomiska bidrag via Riksantikvarieämbetet, men att det är två skilda saker/ skilda departement.

Mötet utsåg Dick Bäcklund, Johan Vinberg, Sten Erson-Wester samt Christer Bringemark att utgöra en kommitté för att få fram en "säkerhetsplattform" där det påvisas hur vi -utan att ge avkall på vår musealitet- kan sköta vår verksamhet på ett säkert sätt. Även miljömässiga aspekter bör vägas in i arbetet.

Diskuterades också i vilken mån vi kan göra detta tillsammans med JHRF. Konstaterades då att vad gäller "uppvaktningar" o dyl gällande bidragen så är det inga problem då vi så att säga delar samma museala ambitioner, men just beträffande "säkerhetsarbetet" så har vi inte samma "plattform" för detta då de trafikerar Banverkets spår och därmed följer BV-TRI, medan vi museibanor har vår egen "säo" på våra egna banor.

Avslutningsvis beträffande denna punkt så framfördes önskemål till medlemsföreningarna om att till nästa möte också skicka säkerhetshandläggare för att kunna diskutera just "säkerhetsplattformen"

6b; "Rapport om samarbetsprojekt Sveriges Järnvägsmuseum, JHRF och ArbetSam":
Bengt Nordh och Johan Vinberg berättade kring att utredningen om att kunna fördela lotterimedel till bl a museijärnvägar nu verkar vara överspelad då det spelas allt mindre med de spel som skulle kunna ställa medel till förfogande för detta. Frågan är därför om inte denna "lösning" är inaktuell?

Därefter informerades om att de medel som i år skulle förmedlas till bl a vår verksamhet (4 milj SEK) skulle behöva vara 18-19 milj SEK om alla ansökningar beviljades! Detta skall dock enligt Riksantikvarieämbetets handläggare vara positivt. På så sätt visar vi att pengarna verkligen behövs.

Däremot är då frågan hur årets pengar, de fyra miljonerna, skall fördelas. Detta är i dagsläget inte helt klarlagt. Men vad gäller vår verksamhet så ingår SvJvm genom Robert Sjöö i den referensgrupp som RAÄ skall använda sig av. Men ska MRO yttra sig på något sätt?

Klart verkar det däremot vara att principerna för fördelandet kommer vara att man eftersträvar geografisk samt ekonomisk spridning (genom att dela upp pengarna i mindre belopp). "Säkerhetsbefrämjande åtgärder" kommer också att prioriteras.

Vad gäller samverkan med JHRF konstaterades här, såsom tidigare nämnts, att vi pratat med dem vad gäller antikvariska frågor, och om bidraget på något sätt permanentas kan det vara idé att t ex bilda en gemensam grupp för detta. Denna skulle då arbeta fram argument att framföra till beslutande politiker/ department och myndigheter varvid vi bör betona vår roll som en del av arbetslivsmuséerna.

Till sist omtalades diskussionerna huruvida MRO som organisation borde gå med i "ArbetSam", vilket några av medlemsföreningarna gjort. Konstaterades då att vi borde få större genomslag i denna "paraplyorganisation" om vi fortsätter att gå med som enskilda föreningar varvid museijärnvägarna då alltså helt enkelt får större representation i "ArbetSam". Detta borde också spridas till medlemsföreningarna, vilket VL åtog sig att göra.

6c; "Rapporter från arbetsgrupper och konsulter":
Johan Vinberg rapporterade att "ångloksgruppen" hade ett möte i dessa lokaler i januari varvid man främst diskuterade utbildningsfrågor. Framförallt ur synvinkeln om det fanns något i dessa som Järnvägsinspektionen kunde reagera på. En sådan sak ansåg man att kompetensen för ångloksexaminatorer kunde vara. Även frågor kring om myndigheter i framtiden kommer att ha synpunkter på maskinchefers erfarenheter och kompetens diskuterades. Detta möte påtalade också att samma frågeställningar kan komma fram på "banområdet", t ex för banbesiktningar o dyl. Ska man bli tvungna att hyra in dylika kompetenser? En del föreningar har i dagsläget själva valt att göra så.

6d; "Rapport om hemsidan":
Sten Erson- Wester informerade om MROs hemsida på Internet och att man planerar bygga upp en lösenordsskyddad "informationsbank" på denna kring trafikintermezzon o dyl. Mötesdeltagarna önskade mer information om vad som finns på hemsidan och hur man får fram den. VL åtog sig att sprida mer information kring detta.

7: Eventuella övriga rapporter
Utgick enär inga sådana inkommit.

8a; Övriga frågor, nästa möte:
Tidpunkt och plats för nästa möte, tillika MROs årsmöte, fastställdes till 2001-10-06--10-07 i NBVJs regi. Vårmötet 2002 diskuterades också, varvid det uttrycktes önskemål om att detta kunde hållas på Spårvägsmuseum i Stockholm. Åke Eriksson åtog sig att kontrollera detta.

8b; Övriga frågor, information från valberedningen:
Johan Vinberg tog upp frågeställningen om hur många konsulter MRO behöver. Konstaterades att vi numera arbetar mycket i arbetsgrupper kring vissa frågor, varför exempelvis gruppen som arbetar med trafiksäkerhetsfrågor borde få en sammankallande. Och då behövs kanske inte dessutom en särskild konsult i dessa frågor? Vad gäller arbetsavtalsfrågor är det allt färre medlemsföreningar som har råd med anställda, varför arbetet som konsult i dessa frågor nu är så pass litet att denne, Anders Lomäng, tycker att han kan klara av detta inom sitt uppdrag som vice VL.

9: Mötets avslutande
Åke Strid tackade de närvarande för visat intresse och förklarade MROs vårmöte 2001 för avslutat, varefter Thomas Lange inbjöd till kvällens spårvagnsutfärd med middag på "Djurgårdslinjen".

Vid protokollet:

Lars Granström

Valda justeringsmän:
Johan Vinberg Thomas Lange

Anmälda deltagare i MRO vårmöte hos Stockholms Spårvägar
5-6 maj 2001

 

Retur till sidans början

2001-05-22 Webmaster: Rolf Sten