MROordförandekonferens
i Mariefred
2002-03-15-17

Åter till biblioteket innehållsförteckning? Klicka i bilden ovan!

  Mötesanteckningar från MROs "Ordförandekonferens" i Mariefred 2002-03-15-- 03-16

MRO      Uppsala 2002-03-17
Museibanornas Riksorganisation
Vice VL/ Sekr Lars Granström

Mötesanteckningar från MROs "Ordförandekonferens" i Mariefred 2002-03-15-- 03-16

Närvarande:
Sten Erson- Wester MRO VL
Sven Fredén MRO Kontaktman "J"
Lars Granström MRO VVL/ Sekreterare
Johan Vinberg MRO Valberedningen
Arne Dahlgren JHRF (endast fredag)
Ola Persson JHRF (endast fredag)
Åke Stridh SS/ DjL
Björn-Erik Tapper MUMA
Patrik Engberg AGJ
Per-Olof Söderpalm AGJ
Christer Malm ÖSlJ
Sven Fernqvist ÖSlJ (endast lördag)
Lennart Heljefors SRJmf/ ULJ
Bengt Carlsson JTJ (endast lördag)

Inledningsvis redogjorde Jan Brandborn, för "Järnvägsutredningen" vilken han leder. Han berättade att man tittar på frågorna utifrån ett "konsumentperspektiv " genom att peka på saker som måste fungera. Man har bl a studerat olika former av resegarantier. Ska man reglera sådant genom lagstiftning? Eller kan man lita på operatörernas "goda vilja"? Man har också tittat på stationsinnehaven, försökt få ett helhelsgrepp på avvecklingar av verksamheter samt konsekvenserna när/ om "UIC" ersätts av en europeisk järnvägsmyndighet.
Frågan blev därefter om hur detta kan påverka museibanorna. Ska dessa kunna bli undantagna från vissa bestämmelser om de kan räknas till "stand alone railways"? (som t ex SLs Roslagsbana enligt uppgift kan göra). Trafiktillstånd skulle annars kunna gälla för hela Europa, vilket då inte behöver gälla t ex en smalspårig järnväg. Ett annat skäl för undantag är om man bedriver icke-kommersiell trafik, såsom museiföreningarna gör.
Järnvägsinspektionen har också berörts. Hur blir deras roll om de inte kan vara såväl inspekterande myndighet som överklagningsinstans? Planer finns även på att slå ihop de olika inspektionerna (Luftfarts-, Järnvägs- samt en ev tillkommande Vägtrafiksinspektion) till en gemensam "Transportinspektion".

Därefter presenterade JHRFs representanter sig och sin verksamhet. Man arbetar med trafikfrågor, bevarandeplaner och bidragsfrågor för sina medlemmar. Man underströk också vikten av att samverka med MRO och därmed "visa enighet utåt".
Sedan redogjorde man för planerna för ett järnvägstekniskt "Kompetenscentrum" för äldre material, en initiativ som tagits av Inlandsbanan AB (IBAB) samt Sveriges Järnvägsmuseum. JHRF håller sig avvaktande till detta då man bedömer det som om många ekonomiska frågor ännu är oklara. Framförallt om man redan nu ska försöka ansöka om bidrag från Riksantikvarieämbetet till ändamålet. Även MRO är "positivt avvaktande" av samma skäl, plus att många MRO-banor bedömer att de har ganska hög teknisk kompetens och förmåga i sina egna verkstäder.
Men naturligtvis ska man samarbeta och utbyta kunskaper mellan varandra. Ett steg för att ytterligare förbättra och underlätta sådant vore kanske att bättre förteckna kompetenser och specialkunskaper i föreningarna och sprida informationen om detta. T ex genom förbunden samt på Internet. För detta skulle MROs arbetsgrupper kunna vara en grund och ett forum att arbeta vidare på.
JHRF informerade sedan om situationen i Krylbo, där Banverket skall lämna lokstallet. Detta skulle då kunna användas av museiföreningar till uppställning av fordon samt kanske också för vissa underhålls- och reparationsarbeten. Personallokaler och viss verkstadsutrustning finns. Detta låter som "mer realistiskt" än en stor verkstad där man antagligen skulle behöva anställd personal för verksamheten. Sedan kanske detta skulle kunna steg för steg utvecklas till ett "kompetenscentrum"? Dock måste frågan om ekonomi och huvudmannaskap lösas. Frågan skall upp till behandling på JHRFs årsstämma i april.

VL informerade därefter om att man planerar fortsatta årliga möten mellan MRO- JHRF- Järnvägsmuseum och Banverksmuséet.

Därefter informerades om arbetet kring ev nya "TRI". Morrgan Claesson, BJs, har tagit ett initiativ till en ny sådan, med anledning av ev nya krav om sådana, anpassad för järnvägsmuseal verksamhet. JHRF har anslutit sig till detta, och är till och med villiga att överta arbetet -inkl engagerad konsult- om sökt bidrag från Riksantikvarieämbetet inte skulle beviljas. JHRF vill även överta huvudmannaskapet för arbetet.
Vad gäller museibanorna som kör på egna spår så bedöms detta vara av mindre betydelse, åtminstone tills vidare. Tanken är dock att arbetet med en ny ev "Museibane-TRI/ säo" ska kunna ta ny fart till hösten då gruppen som ska ta fram en dylik förhoppningsvis ska ta "ny fart". Kraven på en "ny TRI" kan nämligen också påverka dessa banor. Åtminstone måste man ha en viss beredskap för detta. Påpekades också i sammanhanget att museispårvägarnas säkerhetsbestämmelser t o m inspirerat kommersiella spårvägstrafikbolag att använda dessa som underlag för egna. Avslutningsvis konstaterades att om nya krav kommer måste man ha kraftfulla motiveringar om man i nya bestämmelser vill ha "museala undantag".

Vad gäller gemensamma beröringspunkter mellan MRO och JHRF så konstaterades att MROs VL erhållit en plats som adjungerad i JHRFs styrelse. Därmed finns en mycket god bas för dialog mellan organisationerna. Gemensamma frågor torde exempelvis vara ambitionen att dokumentera historisk information samt gemensamma materialinköp. En konkret följd av dessa tankar blev att JHRF skulle erhålla en inbjudan att delta i MROs "ångloksgrupp" f v b sina medlemsföreningar.
Därefter informerade JHRF om bevarandeplanen. Denna kommer att bli klar i år och omfattar då c:a 1700 järnvägsfordon. Man har i denna använt sig av en "antikvarisk nomenklatur" rörande fordonens status och bevarandevärde. Vad gäller smalspåriga fordon finns ännu ingen sådan då dylika i princip redan är räddade av de olika föreningarna. Men på sikt kan det bli önskvärt/ nödvändigt att upprätta sådana -åtminstone inom föreningarna- för att kunna använda vid t ex konkurser och när föreningar av andra anledningar upphör. Detta för att försöka försäkra sig om att värdefulla fordon bevaras på ett eller annat sätt.

Sammanfattning av beslut under fredagen:
· Vad gäller TRI upplystes om att EUs "safety directives" måste bevakas. Dessa ska bli klara till hösten, och till dess är lobbyverksamhet i någon form viktig inför anpassning/ upptagning i svensk lagstiftning. MROs "TRI-grupp" skall aktiveras och förhoppningsvis "ta ny fart" till hösten då ULJs nuvarande trafikchef Björn Perneborn förklarat sig villig att ta ansvar för gruppen. MRO kommer inte att ställa sig bakom ansökan till Riksantikvarieämbetet om att ta fram en ny TRI.
· Beträffande frågan om ett ev "kompetenscenter" så konstaterades att JHRFs förslag om att åstadkomma något "i mindre skala" i Krylbo låter mer realistiskt. Beträffande frågan om det IBAB och Järnvägsmuseum driver så vill såväl JHRF som MRO se tiden an. Konstaterades också att ett "kompetenscentrum" kan vara mer abstrakt, t ex i form av information om var kompetenser kan inhämtas på Internet. Denna diskussion skall därmed fortsätta.

Under lördagen diskuterades inledningsvis frågan om MRO sysslar med "rätt frågor". Konstaterades då att MRO bör vara en branchorganisation för de som kör på "egen bana", och att man bör därmed koncentrera sig på "kärnfrågor" kring detta. MRO kan inte vara något "självändamål" då i stort sett samtliga engagerade i des verksamhet också är engagerade i sina "hemmaföreningars" verksamhet. Det gäller att dels hitta folk som vill driva olika för MRO viktiga frågor -men också att hitta frågor som MRO vill/ kan driva.
Beträffande just frågor att syssla med erbjöd sig Sven Fernqvist, ordförande ÖSlJ, att dela med sig av de erfarenheter och kunskaper han skaffat sig angående miljöarbete och problem/ lösningar kring detta en museibana kan "råka ut för". Därför föreslogs att Sven ska om möjligt bilda ett "nätverk" med intresserade kring detta från andra medlemsföreningar. Sedan får framtiden utvisa om detta kan utvecklas till en arbetsgrupp i frågan.
Sak samma med erbjudandet från Lennart Heljefors, ordförande SRJmf, som erbjöd sig att bilda ett nätverk kring försäkringsfrågor, som han arbetat med och skaffat sig erfarenhet av.

Sammanfattningsvis konstaterades följande vad gäller arbetsgrupper/ nätverk:
· "TRI/ säo-gruppen" tar ny fart till hösten genom Björn Perneborns försorg
· "Ångloksgruppen" gör sammaledes genom samarbetet med intresserade JHRF-föreningar
· Ett "miljönätverk" bildas genom Sven Fernqvists försorg
· Ban- och signalgrupperna fortsätter som tidigare (?)
· Ett "försäkringsnätverk" bildas genom Lennart Heljefors försorg
(e-post Sven Fernqvist: skutudden@telia.com, Lennart Heljefors; lennart.heljefors@telia.com)

Vad gäller mötena så framfördes önskemål om att varje medlemsförening skulle utse två representanter att delta i MRO-mötena. Detta enligt det som gällde när MRO bildades. Efter en stunds diskussion fastslogs följande principer för möten fortsättningsvis:
· "Vårmötet" blir ett temamöte med "gästföreläsare" som hålls "i Stockholmstrakten". Här ska också informeras om aktuella frågor.
· "Ordförandemötet" permanentas till ett om året och blir därmed något av ett "strategimöte" där riktlinjerna för verksamheten slås fast. Till detta inbjuds åtminstone en av arbetsgrupperna/ nätverken för att redogöra för sin verksamhet.
· "Höstmötet" blir som tidigare ett lite längre årsmöte hos någon medlemsförening, givetvis också inkluderande aktuell information/ diskussion och "sociala aktiviteter" i form av tågutfärder o dyl. En "fast lista" bör upprättas så att alla tidigare kan se var och när framtida möten skall avhållas.

Beträffande "styrelsen" så konstaterades att denna skulle kanske fungera lite lättare med mer traditionella befattningar. Därmed fastslogs att man borde ändra stadgarna så att åtminstone en ordförande, en sekreterare och en kassör valdes vid varje årsmöte. Denna fråga ska tas upp vid nästa "vårmöte".

Vad gäller samarbete med andra organisationer (= JHRF) så konstaterades att tre föreningar (AGJ, FVJ och NBVJ) är med i både dessa och i MRO. De behöver dock enligt ett beslut inom JHRF inte betala full medlemsavgift i JHRF om de också är medlemmar i MRO. Såsom tidigare nämnts så är MROs VL adjungerad i JHRFs styrelse, varför det fastslogs att det borde vara lämpligt att även bjuda in representanter från JHRF att delta i MROs möten. Dock undantaget "ordförandekonferensen". Särskilt angeläget bedömdes deras närvaro vid framtida "temamöten" på våren vara, vilka oftast troligen också kommer att beröra JHRF-föreningarna. Underströks också att JHRFs representanter inte kommer att ha någon rösträtt på MROs möten, i likhet med vad VL inte heller har vid JHRFs styrelsemöten.

Därefter informerade Vice VL/ sekreteraren om att man till nästa möte (= vårmötet) kommer att ta kontakt med två föreningar, Järnvägssällskapet Åmål- Årjäng (JÅÅJ) samt Tjustbygdens Järnvägsförening (TJF), för att tillfråga dem om deras intresse att gå med i MRO. Om de är intresserade kommer de också att inbjudas till nämnda möte.

Björn Tapper informerade sedan om arbetet med årets "Tågsommar". Denna är nu under produktion, och intresset är stort, såväl från medverkande banor/ föreningar o dyl som från "mottagare" av densamma (t ex turistbyråer o dyl).

Johan Vinberg framförde därefter önskemål från valberedningen om förslag till ny VL/ ordförande. Detta då Sten E förklarat att han endast kan avvara tid för detta uppdrag fram till nästa årsmöte.

Avslutningsvis sammanfattades detta möte med följande punkter:

· MRO skall ej upphöra (trots ganska dåligt engagemang/ intresse från medlemsföreningarna -även till detta möte)
· Man ska ha tre möten per år
· Ledningen ska få en formellare sammansättning vad gäller befattningarna
· Arbetsgrupperna ska fortsätta och förhoppningsvis ta ny fart, plus att nätverk bildas kring miljö- och försäkringsfrågor
· Möjligen att också ett nätverk bildas för att bevaka nya remisser och nya lagstiftningsfrågor. Detta enligt önskemål från Sven Fredén, som nu ensam gör detta.

 

Lars Granström
Vice VL/ sekreterare

 

 

Retur till sidans början

2002-09-28 Webmaster: Rolf Sten