Säkerhetsseminarium i Mjölby
|
Helgen 12-13 januari höll MRO sitt årliga säkerhetssemenarium i Mjölby. Första punkten var genomgång av 2017 års verksamhet, olyckor, tillbud och incidenter av närvarande föreningar. Ett flertal föreningar har haft tillståndsärenden mot TS. Andra vanliga problem är spårspring och plankorsningsolyckor. Reflektioner;
Vad har gjorts för att utveckla säkerhetsarbetet I föreningarna var dagens nästa punkt. Samtliga föreningar redovisade 2018:års säkerhetsarbetet. Flertal föreningar har sett över sin organisation styrelsen/förvaltningen/medlem. Genomgående var ett fortlöpande utveckling i alla avdelningar av säkerhets uppföljning. Berni Gumauskas visade bilder från utveckling av koppel och säkerhetskedjor Säkerhetsdirektivet och grunden för lagstiftningen, Peter Sjökvist. Kvällen avslutades med öl provning och en god middag.. Efter frukost inledes söndagen. Tillståndshavarens ansvar Peter Heller. En anmälan om brott mot järnvägslagen redovisades. Det gällde tågtrafik på Norrköpings hamnspår. Nationella tillstånd för järnväg funktionellt skilt från unionens järnvägsnät. Åke Paulsson. Befintliga nuvarande särskilda tillstånd upphör 2018-12-31. MRO väntar på TS kontakt. Ångloks körning vid brandfara Peter Heller. Grundregel, vid brandrisk 4 brandbevaknings tåg utsättes, A-fordons färd, vid brandrisk 5 ej ånglok. Brandbevakning 600-900 meter efter tåg. Tågledare beslutar. Reglerna varierar mellan olika föreningar. Hälsokrav genomgång av regelverket, Daniel Sundström Vad gäller för fristående banor, lokförare eller inte? Lokförare direktivet BV-FS 2000:4 – TSFS 2011:61, för fristående banor gäller 2013:50. Använd blankett enligt 2013:50 Kursledningen Peter Heller och Peter Sjökvist samt Ragnar Hellborg avtackades för en mycket givande och väl genomförd 7:e säkerhetskonferens. Åke Paulsson |
Dokument från säkerhetssminariumet
|
Säkerhetsseminarium i Mjölby 2017-01-14--15 |